Még mielőtt definíciók és rövidítések meghatározásával kezdeném annak szakmai megközelítését, hogy miért is nem jó, ha laikus vagy hozzá nem értő készít szakmai tartalmat, két olyan sztorielemet hoztam, ami ugyan nem emberéletet követel, de lényegi mondandóm laza verzióját képviselik.
A Google azokból a tartalmakból keres nekünk információkat, amit mi halandó emberek készítünk és töltünk fel. Ezzel csak annyi a probléma, hogy tartalmakat nem csak az adott iparág vagy témakör tapasztalt zseniális elméi írják, hanem azok is, akik azt hiszik, hogy azok... És elárulok egy titkot. Nagyon szaporodnak azok az online tartalomgyártók, akik felelőtlenül irkálnak 5Ft/karakterért frappáns semmit. Hangzatos csiribirit, általad soha nem használt kifejezésekkel - és máris meggyőzött, hogy hiteles edukált bejegyzést olvastál.
A másik kiváló kategória, a lelkes e-kereskedő, aki olyan webshopot üzemeltet, amiben a termékekről annyit tud, amennyit maga is olvasott, hallott. Lelkesen írnak blogot, termékleírást vagy esetleg készítenek videót az adott termékről, mindeközben, ugyan nem direkt, de téves információkkal vezetik félre az embereket.
Kezdem egy olyan példával, aminek nincs komoly súlya, csak meg lehetett volna előzni a tömeges félrevezetést, ha utána olvas a kereskedő vagy a tartalomgyártó.
Pliszírozott szoknya VS. Rakott szoknya
A pliszírozott szoknya hőkezelés útján előállított szabályos redőzések sokasága, melyek a derékvonalban nincsenek varrással rögzítve. A rakott szoknya, kb. 5-10cm-ként rátét hajtással készült szabályos redőzés, (bizonyos daraboknál ragasztós közbéléssel merevített) mely a derékvonalban varrással erősített, a derékpántra merőleges irányban is. Egy jó minőségű pliszírozott szoknyát nem szabad vasalni, a rakott szoknyát anyagától függően érdemes.
Az online hirdetések, termékleírások, blogcikkek százai vezetik félre azokat az olvasókat, akik nem tudják a különbséget, de szívesen informálódnak róla. Ami kínosabb, azok a videók, ahol a kereskedő teljes meggyőződéssel beszél a kezében tartott "rakott szoknyáról" -ami pliszírozott... Ez egy nagyon piti példa, pontosan azért, mert akár mindegy is lehetne, hogy milyen elnevezésű szoknyát hordunk. DE! Nem minden iparág engedhetné ezt magának, és mégis megengedi.
Másik említésre méltó példa, az olyan áruházak online shopjai, (pl.: kertészeti / barkácsáruházak) ahol a termékleírás vagy a blog megtévesztő ostobasággal ösztönzi a látogatót vásárlásra.
A világítástechnika területén nem, hogy illik, de szükséges a helyes szakzsargon használata, a pontos adatok közlése és azok hatásai az emberi szervezetre és környezetünkre. Egy önbizalommal teli blog író, azt próbálta "elhitetni”, hogy az étkező asztal felett függő lámpa hagyományos izzója olyan hőt termel, amivel akár a fűtésen is tudunk spórolni. Persze, gondolom a levest is felmelegíti, ha kihűlt.
Abban biztos vagyok, hogy a napos csibék felett lógó infralámpa olyan hőt ad, ami melegen tartja a kisállatokat, de abban is, hogy egy 5600Kelvines LED fényforrás, amit maximum Elza és Olaf élvezne nappalijában, téves „szakmai” javaslat, pláne azoknak az olvasóknak, akik az otthon kellemes hangulatát inkább meleg fénnyel fokoznák.
Ugyan ezen blog oldalon találtam olyan szakmaiatlan kifejezéseket, amikre talán már egy laikus is rácsodálkozna.
Legyen bármilyen e-kereskedelmi céged, szolgáltatásod, annak az oldalnak a tartalmáért TE vagy a felelős. Azért is, ha félre vezeted az embereket, és azért is ha edukációs friss tartalommal segíted őket.
És hogy ki von felelősségre és milyen jogcímen?
A következő bejegyzésben elolvashatod.
A folytatásban az E-A-T definícióról lesz szó, azaz (expertise, authoritativeness ,trustworthiness) szakértelem, tekintély és megbízhatóság feltételeiről, illetve arról, hogy a Google szemében ki számít szakértőnek.
B.L.